Tekster


En litt tilfeldig dystopi

Kritikk av Eline Bjerkan (20.10.2017 07:53 | Sist endret: 20.10.2017 19:21)

Det er fristende – og kanskje uunngåelig – å vurdere utstillingen som en helhet. Spesielt når de ulike bidragene ender opp med såpass sammenfallende tematikk som her. Les En litt tilfeldig dystopi. 

Kunsten som stedsmarkør

Kommentar av Marit K. Lykken Flåtter (29.09.2017 07:06 | Sist endret: 29.09.2017 13:22)

For ti år siden var det bare en håndfull nyutdannede kunstnere/kritikere som ønsket å sette akkurat samtidskunsten i Trondheim på agendaen. Det at Næringsforeningen, Litteraturhuset og Kunsthall Trondheim denne høsten slår et slag for at kunsten skal løftes opp som en del av den generelle samfunnsdebatten viser en by i sterk utvikling. 

Från A + K till Y

Intervju av Marit Aronsson (14.09.2017 08:12 | Sist endret: 14.09.2017 11:36)

For omlag ti år siden flyttet Yngve Zakarias tilbake til Trondheim etter å ha bodd 20 år i Berlin. Den senere tid har han skapt oppmerksomhet med sitt engasjement for bevaring av naturen på Øya. Parallelt har han dokumentert arbeidene etter kunstnerforeldrene Aina Thiis og Kristofer Leirdal. Dette blir det utstilling av, og den 15. oktober åpner A+K på Trondheim kunstmuseum.

De enkelte bestanddeler

Kritikk av Gustav S. Borgersen (23.08.2017 11:02 | Sist endret: 23.08.2017 18:08)

Det ligger ikke så rent lite anerkjennelse i handlingen når et element som disse stålplatene fra et industribyggs eksteriør oppdages, oversettes og løftes inn i institusjonen Kunst.

Variasjoner over jutestrie

Intervju av Marit Aronsson (14.08.2017 07:08 | Sist endret: 15.08.2017 11:25)

Cladding betyr kledning; og her finnes referanser til både menneskekropper og feminine klær som for eksempel foldeskjørt, men også til bygningskropper og fasadekledning som korrugert metall. Det handler om å kle seg med noe, i forskjellige skalaer. 

Propaganda - plakatene til Nasjonal Samling 1933 - 1945

Intervju av Martin Palmer (01.07.2017 09:20 | Sist endret: 02.07.2017 09:39)

I dag åpner Propaganda på Justismuseet, som retter fokuset mot hvordan Nasjonal Samling utviklet sitt visuelle uttrykk fra mellomkrigstiden og gjennom andre verdenskrig. Utstillingen fungerer ikke bare som et tilbakeblikk, men skal også si noe om hva propaganda er, og hvordan vi møter det i vår tid.

Den store og den lille kunsten - En samtale med Jan-Lauritz Opstad

Intervju av Martin Palmer (22.06.2017 18:05 | Sist endret: 23.06.2017 15:40)

Jeg opplevde stadig under studietiden at professorene pratet om «den store kunsten» og «den lille kunsten», hvor kunsthåndverket var synonymt med sistnevnte. Opplevelsene på kunstindustrimuseet og diskursen på universitetet førte til at jeg ble stadig mer interessert i problematikken rundt anerkjennelse av denne yrkesgruppen og deres arbeid.

Dype røtter

Kritikk av Gustav S. Borgersen (19.06.2017 12:21 | Sist endret: 19.06.2017 15:46)

Iver Jåks’ i utgangspunktet robuste, forandringsorienterte arbeider spilte en gang rollen som nybrottsverker som perforerte grensen mellom tradisjonelt (kunst)håndverk og samtidskunst. Nå utgjør de kanoniserte deler av fortellingen om hvilke nyanser begrepet om «norsk samtidskunst» har. For det internasjonale kunstpublikum ved årets documenta 14 i Kassel understrekes dette med tydelighet: De røffe, taktilt orienterte materialsammensetningene danner skulpturer som nå er urørlige for publikum, like urørlige som de er viktige for fortellingen om en såkalt norsk kunsthistorie.

Om minnetap og byutvikling: Når grobunn møter næringsvekst

Artikkel, Tekstserier av Eline Bjerkan (16.06.2017 08:19 | Sist endret: 17.06.2017 20:08)

Myndighetene i New Zealand har bestemt at elven Whanganui er å betrakte som et menneske - et radikalt grep som tilsier at elven har de samme juridiske rettighetene som en person. Det gjør det enklere å slå ned på og forebygge forurensende skader gjort «mot» elven, og for dominerende kapitalistiske stater, er dette en ny måte å behandle natur på. I det andre essayet i Om minnetap og byutvikling ser Eline Bjerkan på de politiske, kunstneriske og etiske faktorene i utbyggingen av ny idretts- og messehall på Øya i Trondheim, hvor det ikke er urimelig å si at kunstneriske initiativ har bidratt til å skape et større demokratisk rom. Les Når grobunn møter næringsvekst.

Ved veis ende

Kritikk av Martin Palmer (10.06.2017 10:49 | Sist endret: 12.06.2017 11:47)

Kvalitetsreformer har for lengst nådd kunstfagene og i følge regjeringen skal de nyutdannede kunstnerne kunne «inspirere, glede, forskjønne, provosere, ryste, fabulere, kommentere, skape debatt, stille spørsmål, fremme ettertanke, peke på uvante løsninger og lansere nye veier i mellommenneskelige forhold.» Det er altså ikke helt  uten forventninger at man går og ser avgangsutstillingene på NTNU. For å komplisere det hele valgte Martin Palmer å pløye seg gjennom både Bachelor og Masterutstillingen dette året. Resultatet ser der her.